RSS

Milan Kundera “Teadmatus”

01 dets.

Kirjastaja kirjutab: “Teadmatus” on üks Milan Kundera uuemaid romaane. Tegevuse keskmes on tšehhi põgenikud, kes pärast aastakümnetepikkust eemalolekut naasevad kodumaale. Elu välismaal pole olnud kerge, nad on kaotanud sideme oma sugulaste ja kodumaaga, alustanud välismaal nullist. Kodumaale naasmine on mitmes mõttes problemaatiline: nad küsivad endalt, kas üldse minna tagasi ja mida on alles sellest, mida nad mäletavad? Kas kodumaa on nende sünnimaa või nüüdseks see riik, kuhu nad põgenesid? Kuidas suhtuvad tagasitulijatesse kodumaale jääjad? Teisalt on “Teadmatus” ka lugu inimsuhetest, kahest kadunud abielust ja ühest juhuslikust kohtumisest.
Milan Kundera (s. 1929) elab praegu Pariisis. Ta on üks kaasaja tuntumaid kirjanikke, kelle teostest on eesti keeles varem ilmunud “Olemise talumatu kergus”, “Surematus”, “Nali” jt raamatud.
Sari Punane raamat. Tänapäev 2006. Originaali pealkiri L’ignorance.

Katkeid raamatust:

„Kreeka keeles on tagasitulek nostos. Algos tähendab kannatust. Nostalgia on niisiis kannatus, mille põhjustab täitumata iha tagasi minna.“ (lk 7)

„Kõik ennustused eksivad, see on üks vähestest asjadest, milles inimesed kindlad võivad olla. Aga kui need ka eksivad, räägivad need tõde nende kohta, kes neid välja ütlevad, mitte nende tuleviku, vaid nende oleviku kohta.“ (lk 13)
„… me parandame oma tundeid, kui tunded on eksinud. Kui ajalugu on neist lahti öelnud.“ (lk 35)

„Alles hiljuti vaidlesid kõik omavahel, igaüks tahtis tõestada, et tema oli vana korra all rohkem kannatanud kui teised. Kõik tahtsid, et teda peetakse ohvriks. Aga need kannatuse võistlused on lõppenud. Tänapäeval uhkustatakse eduga, mitte kannatustega.“ (lk 35)

„Just nende hetkedel, kui ta eelmise armastuse igatsus seguneb uue armastuse üllatustega, tunneb ta kõige selgemalt, kuidas ilu temasse tungib. Endise kallima sekkumine loosse, mida ta parajasti läbi elab, pole tema jaoks salajane truudusetus, vaid suurendab veelgi tema kiindumust selle vastu, kes ta kõrval kõnnib.

Vanemana näeb ta neis sarnasustes inimeste kahetsusväärset ühetaolisust (kes peatuvad suudlemiseks samades kohtades, kellel on sama maitse riietuse suhtes, kes meelitavad naist sama metafooriga) ja sündmuste tüütut monotoonsust (mis on ainult sama asja igavene kordumine). Aga oma teismeeas võtab ta neid kokkusattumisi kui imet, püüdes ahnelt nende tähendusi lahti seletada. Asjaolu, et ta praegune kallim sarnaneb veidral moel eelmisega, muudab ta veelgi erakordsemaks, veelgi omapärasemaks ja tüdruk usub, et poiss on talle saladuslikul moel ette määratud.“ (lk 66)

„Kui väsitav on truudus, mille allikaks pole tõeline kirg.“ (lk 67)

„Elul, mille oleme selja taha jätnud, on halb komme varjust välja tulla, meie peale kaevata, meile kohtuprotsesse korraldada.“ (lk 74)

„Igavik on aeg, mis on peatunud, mis on liikumatuks jäänud. Tulevik muudab igaviku võimatuks.“ (lk 85)

„Inimene, kes suudaks täiel jõul elada kaks korda kauem, ütleme siis sada kuuskümmend aastat, ei kuuluks samasse liiki kui meie. Elus poleks midagi samamoodi, ei armastus, ambitsioonid, tunded, igatsus, mitte midagi. Kui emigrant tuleks pärast kahtekümmet välismaal elatud aastat tagasi kodumaale ja tal oleks veel sada aastat elada, ei tunneks ta sugugi Suure tagasituleku meeleliigutust, arvatavasti poleks see tema jaoks mitte tagasitulek, vaid üks arvukatest käänakutest tema elu pikal teel.
Sest isamaa mõiste selle sõna üllas ja tundelises tähenduses on seotud meie elu suhtelise lühidusega, mis annab liiga vähe aega, et me saaksime kiinduda mõnda teise maasse, teistesse maadesse, teistesse keeltesse.
Armusuhted võivad täita kogu täiskasvanuelu. Aga kui see elu oleks oluliselt pikem, kas ei lämmataks tüdimus mitte erutusvõime ammu enne, kui füüsilised võimed vähenevad? Sest on tohutu vahe esimesel, kümnendal, sajandal, tuhandetal ja kümne tuhandetal suguühtel. Kus asub piir, millest alates muutub kordamine stereotüüpseks, kui mitte koomiliseks või lausa võimatuks? Ja kui see piir on ületatud, mis saab mehe ja naise vahelisest armusuhtest? Kas see kaob? Või vastupidi peavad armukesed oma elu seksuaalfaasi tõelise armastuse barbaarseks eelajalooks? Nendele küsimustele vastamine on sama lihtne kui kujutada ette tundmatu planeedi elanike psühholoogiat.
Armastuse (suure armastuse, ainukordse armastuse) mõiste sündis arvatavasti samuti kitsastest ajapiirangutest, mis meile on antud. Kui see aeg oleks piiranguteta, kas oleks siis Josef oma kadunud naisesse niivõrd kiindunud olnud? „ (lk 99-100)

„Kui keegi suudaks meeles pidada kõike, mida ta on läbi elanud, kui ta suudaks mistahes hetkel meelde tuletada mistahes lõiku oma minevikust, poleks tal inimolenditega midagi ühist: ei tema armastus,sõprus, viha ega võime andestada või kätte maksta ei sarnaneks meie omaga.“ (lk 101)

„… kellel on hüvastijätud untsu läinud, ei saa jällenägemisest suurt midagi oodata.“ (lk 110)

„Tuleviku suhtes eksivad kõik. Inimene võib kindel olla ainult käesolevas hetkes. Aga on see tõsi? Kas saab inimene tõesti olevikku tunda? On ta võimeline seda hindama? Loomulikult mitte. Sest kuidas saaks see, kes ei tunne tulevikku, mõista oleviku tähendust? Kui me ei tea, millise tuleviku poole olevik meid viib, kuidas saaksime öelda, kas see olevik on hea või halb, kas see väärib meie heakskiitu, meie umbusku või meie viha?“ (lk 116)

„Ta armatseb metsikult, himuralt ja samal ajal mässib unustusekardin tema iharuse öösse, mis kõik kustutab. Nagu kirjutaks luuletaja oma kõige tähtsamat luuletust tindiga, mis koheselt kaob.“ (lk 144)

„… mehed, kes on võtnud endale võrgutaja rolli, teevad ikka ja jälle selle vea, et arvestavad ainult naistega, keda nad võiksid ihaldada.“ (lk 146)

Teised arvavad:

Elu kui tantsuõhtu
Väike tagasitulek

noppeid raamatutest

 

 

Advertisements
 
Lisa kommentaar

Posted by &emdash; 01/12/2011 in milan kundera

 

Sildid: , , , , ,

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: