RSS

A.H. Tammsaare „Põrgupõhja uus Vanapagan“

21 nov.

porgupohjauusvanaA.H. Tammsaare „Põrgupõhja uus Vanapagan“
Avita, 2012
Sari “Valik väärtkirjandust”
Kättesaadav e-laenutusest ELLU

Tutvustus: Kooli väärtkirjanduse sarjas ilmuvale romaanile on järelsõna kirjutanud Jaanus Vaiksoo («Kaval-Antsust, Vanapaganast ja õndsakssaamisest») ning P. Ratassepp («Nagu usud, nii on»).
Jaanus Vaiksoo kirjutab «Põrgupõhja uue Vanapagana» väär- ja ületõlgendustest, arutleb selle üle, miks jättis autor teose esmatrükist välja «Eelmängu» ja «Epiloogi».
P. Ratassepp näitab milliseid seoseid võib «Põrgupõhja uuel Vanapaganal» olla Vanapagana-lugude, antiikdraama, Uue Testamendi, Goethe «Fausti» ja muinasjuttudega; iseloomustab Jürka, Antsu ja ametnike maailma tegelaste kõne kaudu.

Kunagi keskkooli ajal ja veidi peale seda sai suur osa Tammsaare teostest läbi loetud, oli üks mu lemmikutest. Ammu olen mõelnud, et peaks kõik uuesti ette võtma. Paar asja olen ka uuesti lugenud, aga … Nüüd aga selle raamatu juurde tulles, siis ma polegi väga kindel, et ma seda varem lugenud olen. Teos ise on üldjoontes ju tuttav siit ja sealt, peamiselt tänu filmile muidugi. Minu jaoks on see teos ka üsna erinev sellest mulle tuttavast Tammsaarest, kuigi kui mõtlema hakata siis on ka siin palju sarnaseid teemasid, mis mujalt läbi käinud, aga siiski… oma ülesehituselt erinev, tugevalt allegooriline ja muinasjutulaadne.

Katkeid:

„Aga mis sinna parata, kui meid muidu ei usta. Inimene on juba niisuke, et valeta talle kas või kõige hullem ette, kohe usub, aga katsu tõtt rääkida – kahtleb, pinnib, uurib, nõuab tunnistajaid.“

xxx

„Nõnda lahkus Maia kodust.
„Millal lubas vaatama tulla?“ küsis Jürka Juulalt, kui tütar oli läinud. „Kes talt seda küsis,“ vastas Juula. „Või mis sest küsida. On halb, tuleb kutsumata, on hea, ei tule kutsudeski, nõnda on inimestega. Ainult loom tuleb ka siis koju, kui võõrsil on hea.“

xxx

„Kuis nii? Maja on ju minu, ainult Antsu nimel, mitte et Antsu nimel ja ka Antsu.“
„Kuidas te siis oma raha nõnda ilma millegita Antsu kätte usaldasite anda?“
„Aga kui Ants on mu sõber.“
„Mis ta kui sõber teie heaks on teinud?“
„Päästis mu politsei käest.“
„Kuidas?“
„Õpetas õieti valetama.“

xxx

Kuuldemäng

raamatust

391566779804fvkJTL52V85jrjest_161109_120raamatud_0812090

 
Lisa kommentaar

Posted by &emdash; 21/11/2013 in anton hansen tammsaare

 

Sildid: , , , , , ,

Lisa kommentaar

 
