RSS

Anton Hansen Tammsaare „Elu ja armastus“

29 sept.

elu-ja-armastusAnton Hansen Tammsaare „Elu ja armastus“
Hea Lugu, 2014

Tutvustus: A.H. Tammsaare „Elu ja armastus” jõudis esmakordselt lugejate ette oktoobris 1934. Raamatul, milles teineteisele vastu seatakse tõsine armastus ja tegeliku elu närusus, on täpne pealkiri ja ajatu sisu. Ennekõike on ajatu peategelaste Irma ja Rudolfi armastuse lugu. Kaasaegne kriitika nimetas romaani „armastuse evangeeliumiks” ja see määratlus kehtib senini. Armastus on üks Tammsaare peateemasid, mis läbib kogu tema loomingut. „Elu ja armastust” võiks nimetada armastuseteema kontsentraadiks. Kirjanik on siin andunud mehe–naise suhte vaatlusele igast aspektist. Ta võtab peensusteni läbi armastuse ja abieluga seotud nüansid, seletab armastuse toimemehhanisme. Rudolfi monoloogides on palju valusat tõtt. Tema „targutustes” on nähtud ehtsat tammsaarelikku mõttekukerpallitamist. Ometi, kuigi võime Rudolfis näha kirjaniku alter ego’t, on autori sümpaatia Irma poolel. Teine suur „Elu ja armastuse“ väärtus on võimalus heita pilk Eesti sõjaeelse kõrgema seltskonna mõttemaailma. Seepärast on see peale armastusromaani samavõrd ka ühiskonnakriitiline romaan.

Katkeid:

„Inimene võib harilikult ikka kas vaikida ja mõelda või mõtlemisest pääsemiseks kõnelda. Et lugu nõnda on, seda teadis Irma tädi juba ammugi, sest kui kõnelemine kord selge, siis voolavad sõnad suust ilma vähimagi vaevata ja vähimagi mõtteta. Kuulaja peab mõtlema, mitte kõneleja.“ (lk 20)

„Mees valetab alati, kui ta hakkab ilusasti rääkima. Tüdrukud valetavad muidugi ka, aga see pole sinule tähtis. Sina pea kõvasti ainult seda meeles, et mees valetab, rohkem pole tarvis, sest muidu hakkad uskuma. Ka valet hakkad sa lõpuks uskuma, aga valega pead kauem vastu kui tõega, selle poolest on vale parem. Valet hakkad sellepärast lõpuks uskuma, et arvad: inimesel peab ikkagi midagi tõsist sinuga olema, kui ta nii kangesti katsub sulle valetada. Sest milleks ta muidu jändab ja oma suud kulutab. Ja niipea kui oled valega juba sinnamaale jõudnud, et hakkad tema tagant tõtt otsima, siis oled kadunud. Siis oleks kõige õigem aken lahti teha, aknalauale püsti karata ja karjuma pista või lihtsalt teiselt korralt ülepeakaela alla.“ (lk 39)

„Preili, te ei pea mitte arvama, et ma neid asju nii kergelt võtan, nagu ma neist räägin. Aga üks on tunda ja mõelda, teine rääkida. Tõsiste mõtete ja tundmistega ei astuta kohe võõraste inimeste ette. Pealegi, tõsised mõtted ja tundmused huvitavad tänapäev väheseid. Tõsiseid mõtteid ja tundmusi näeb tänapäev veel mõnes filmis, sest ka raamat on muutunud ainult turukaubaks. Ehk milleks peakski inimene oma sisemust teiste ees paljastama? Uskuge, preili, see pole kunagi vaeva tasunud, tänapäev ammugi mitte. Minul on sagedasti see, võib öelda, lapsik või lapselik viis, ma ei tea, kuidas seda nimetada, et ma ütlen kohe kõik südame pealt ära. Aga sõnad ei tohi olla ütlemiseks, vaid ainult selle varjajaks, mida öelda tahetakse.“ (lk 48)

„Targem või mitte targem, aga ärge minge veel, preili“ palus härra Rudolf pooleldi tõsiselt, pooleldi nagu naljatades. „Sest kui te kord minu vanuseks saate, siis te näete, et te midagi oma minevikus rohkem ei kahetse, kui et olete ühe või teise rumaluse tegemata jätnud lausa suure tarkuse pärast- Te vaadake ometi meie tänapäeva noori. Nad kõik on kaljukindlad, et nad on targemad kui nende isad ja emad, sest nemad kõik on kas keskmise või kõrgema haridusega, isadel ja emadel puudub aga sagedasti üldse niinimetatud haridus. Aga samal ajal seesama noorus elab esiotsa oma isade-emade kulul või läheb nii ehk teisiti pankrotti ja laseb endale kuuli pähe. Otsib seda kuuli äris ja armastuses, töös ja teenistuses, mõttes ja unistuses. Nagu ei saaks siinilmas üldse enam kuulita läbi. Nõnda on lugu meie tarkusega. Aga see´p see ongi, et inimene ei ela tarkusest, vaid oskusest. Me lihtsalt ei oska elada, mis aitab siis tarkus? Mina tahan teid ära saata, aga ise pean teid samal ajal kinni. Eks ole? Ka seda võiks kas või armastuseks nimetada, kui sõnade valikule nii väga rõhku ei pane. Nii et meie juba mõlemad armastame pisut, ainult et me ei oska teineteisele õieti läheneda. Lihtsalt ei oska, see on kõik. Armastus on niisuke asi, mis vaja oskust…“
„Armastus on niisuke asi, mis vajab valet, see on teie arvamine,“ ütles Irma.
„See oli minu arvamine,“ ütles härra Rudolf, „aga see oli eksiarvamine. Ma ju küll valetasin teile, aga ei aidanud, kukkusin ainult sisse, te ju ise nägite, kuidas. Armastus on keerulisem, kui et aitaks ainult vale. Meelituski on ju ainult vale, aga seegi ei aita alati. Armastus on keerulisem kui kõik muu elus, sest kui on muu, siis on tegu teistega, aga armastuses kõigepealt iseendaga. Kui on muu, pead teisi üle lööma, aga kui armastus, löö iseennast üle ja teisi veel pealekauba. Selles on häda. Arvad, et see on õige, aga ei ole. Jooksed teisale, ka seal eksitus, kolmandas – samuti. Aga kaua sa tantsitad end nõnda? Ometi usud ja otsid, otsid ja usud.“ (lk 65-66)

„Sest ilmas on ikka nõnda, et kui armastab mees, siis ei armasta naine, ja kui armastab naine, siis ei armasta mees. Teist ei ole. Minul on alati sellepärast kõik kuramaasid lörri läind, et mina hakkan armastama, aga niipea kui mees näeb, et juba armastad, kohe teeb sääred. Mees tahab, et peab lõbus olema, aga kes siis saab lõbus olla, kui ta juba armastab.“ (lk 107-108)

„Surm tuleb tahtmata nagu armastuski, sellepärast ära taha surra, mu kallis, kui on veel armastus,“ (lk 151)

„Kõik noored naised armastavad ühtemoodi, kõik nad usuvad ja kinnitavad oma armastust veel siiski kui teda enam pole olemaski.“ (lk 249)

Teised arvavad:227

Noore individualisti kirjanduslikud aated 

Danzumees

Kuuldemäng

Advertisements
 
Lisa kommentaar

Posted by &emdash; 29/09/2014 in anton hansen tammsaare

 

Sildid: , , ,

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: