RSS

Jan Kaus ”Vasaraheitja”

19 veebr.

vasaraheitJan Kaus ”Vasaraheitja”
Ji,2013

Mine võta kinni

äkki polegi vahet
kas jumal on või mitte
või kas ta on olnud
või mis tal õieti oli
ja juhtus või on ja juhtub

mõelgem kas või näiteks inimesele
näiteks iseendale
mõelgem korraks
silmad kinni, sügavalt hingates
mõelgem: ma olen olemas

mis kummaline ja ebatõenäoline asi

mis ajuvaba areng:
ühel suvalisel hetkel tekkis ruum
kuhu tekkis teisel suvalisel hetkel süsinik
kuidas see üldse võimalikuks osutus?

Seal on ju üks tõeline pudelikael
kuidas said tekkida vesinikust
ja heeliumist raskemad ained?

Aga isegi kui pudelikaela ei ole
siis ikkagi –
kuidas sai ülepea võimalikuks
et süsinikust tekkis orgaaniline elu
nojah, olgu, kui orgaaniline elu
siis orgaaniline elu
aga orgaanilist elu
mõtestav orgaaniline elu?
Ja mitte ainult orgaanilist
vaid ka anorgaanilist mõtestav elu?
Elu, kes on võimeline vahtima seda laotust
kust ta aatomid kord tulid
elu, kes küsib: mis elu see üldse selline on?
Elu, kes uskus kord üht ja usub nüüd teist
elu, kes jaguneb kuis jaksab – üks usub üht
teine teist, üks on ekstravert
teine intorvert, üks on universalist
teine relativist, üks on nominalist
teine realist, üks analüüsib, teine sünteesib
kolmas vahib niisama
neljas samuti
aga sii tuleb viies
kes kummalisel kombel ei näe
meelelahutussaadete hommikuste korduste
vaatamisel suuremat mõtet

jumalat usutakse üha vähem
ja teadust üha rohkem
sest teadus ei väida uskuvat
vaid teadvat

jah, see vist ingi nii, aga siiski
palun lahkesti ja palun andeks
aga kas keegi teist on oma silmaga
näinud maa tiirlemist ümber päikese?
Mina olen näinud, kuidas liigub päike
ta tõuseb idast ja loojub läände
ma pole näinud seisvat päikest
ma mõtlen meie suhtes seisvat päikest
ma tajun, et paigal seisab hoopis maa
nii et kust ma siis tean
et maa tiirleb ümber päikese
mitte vastupidi?
Ma ei teagi, ma usun
ja mu usk on kindel kui kalju

kindlasti on olemas
minut jutust täpsemad mõõteriistad
kõik need foucault’ pendlid
ja mis nad seal kõik on
aga ma ei tahtnud tegelikult
üldse sellest rääkida
tahtsin öelda
et ühel hetkel tekkis imelik olend
inimene
olend, kes räägib ja kirjutab
ja on nii salakaval, et suudab
ka iseennast pidevalt üle kavaldada
olend, kes matab oma surnuid
ja räägib münikord iseendaga
või olenditega
keda pole parimagi tahtmise korral näha
olend, kelle kehas käivad
nii keerulised keemilised protsessid
et need on võimelised teda
elu lõpuni kenasti eksiteel hoidma
panema teda uskuma, et tal on hing
mis ei sõltu kehast
panema teda uskuma
et see hing on osa
mingist suuremast vaimust
panema teda uskuma
et see vaim valitseb kõige üle
süsiniku, inimese ja teaduse üle
aga kui on nii
et sedavõrd jabur olend on ülepea võimalik
noh, et ühel hetkel tekkis süsinikust
selline jabur olend
justkui mingi kolmemõõtmelise
multifilmi suht-koht
naljakas kõrvaltegelane, siis…
… siis miks ei võiks
sedavõrd ebatõenäolise olendi olemasolu
viidata võimalusele, et eksisteerib keegi
kes ei vaja oma eksiteerimiseks süsinikku?

Sest kui on võimalik inimene
on kõik võimalik

nii et võtkem rahulikult
küll see jumal tuleb ja teeb ja on
kui see on mõeldud nii minema
ja kui ei ole
ega siis ei tule ega tee ega ole kah

ma olen pisike ime
imemasin kahel jalal ja ühele häälele
ma hingan ja usun
et olen võimeline erineval moel käituma
näiteks omakasupüüdmatult
sest nii ütlevat mulle mu hing

kosmilises plaanis ausalt öelda
täitsa uskumatu lugu
(lk 27 – 33)

Looming

 
Lisa kommentaar

Posted by &emdash; 19/02/2015 in jan kaus

 

Sildid: , , ,

Lisa kommentaar

 
