RSS

Nicole Krauss “Suur koda”

22 okt.

suurkodaNicole Krauss “Suur koda”
Moodne aeg
Varrak, 2015

Tutvustus: New Yorgis veedab üks naine öö noore Tšiili poeediga. Enne, kui mees lahkub, jätab ta naisele päranduseks oma kirjutuslaua. Hiljem vahistab mehe Pinocheti salapolitsei. Põhja-Londonis avastab oma sureva naise eest hoolitsev mees juuksesalgu, mis harutab lahti kohutava saladuse. Jeruusalemmas taastab antiigikaupmees tükkhaaval oma isa kabinetti, mille natsid rüüstasid. Üks ese on endiselt puudu.
Hõlmates mitut mandrit ja aastakümmet ning punudes peene võrgu eripalgeliste tegelaste eludest, jutustab „Suur koda” haarava ja liigutava loo armastusest, kaotusest ja olude kiuste ellujäämisest.
Nicole Kraussi (snd 1974) peetakse oma põlvkonna üheks olulisemaks USA kirjanikuks. Tema seni viimane romaan „Suur koda” valiti 2010. aastal Baileyse naiste kirjandusauhinna nominendiks. Kirjastuses Varrak on varem ilmunud Kraussi romaan „Armastuse ajalugu” (e.k 2009).

Kokkuvõttes hea lugemine, eriti paljutõotav oli algus. Hiljem kippus erinevate tegelaste ja nendevaheliste seoste osas vahepeal järg käest minema, aga mingi tervik lõpuks ikka loost moodustus.

“Me mõlemad olime algusest peale ette kujutanud, et saame lapse. Kuid meie elus oli alati asju, mida me enda arvates pidime koos ja eraldi esmalt joonde ajama ning aeg lihtsalt möödus, ilma et see oleks toonud mingit otsust või selgemat arusaama, kuidas me võiksime saada kellekski enamaks, kui me juba olla üritasime. Ning kuigi ma olin nooremana uskunud, et tahan last, ei olnud ma üllatunud, kui avastasin, et olen kolmkümmend viis ja siis nelikümmend, ilma et mul oleks last olnud. Võib-olla näib see ambivalentsusena, lugupeetud kohtunik, ning küllap see osalt oligi, kuid tegu oli ka millegi muuga, tundega, mis mul on alati olnud – et on mul on – et alati on – veel aega – hoolimata üha kuhjuvast ja vastupidist kinnitavast tõendusmaterjalist. Aastad möödusid, mu nägu peeglis muutus, mu keha ei olnud enam see, mis see oli olnud, kuid mul oli raske uskuda, et võimalus saada omaenda laps võiks mööduda ilma mu selgesõnalise nõusolekuta.” (lk 32)

“Jah, ma uskusin – võib-olla usun isegi praegu – et kirjanikku ei tohi tõkestada tema loomingu võimalikud tagajärjed. Tal ei ole mingit maise täpsuse ja sarnasuse kohust. Ta ei ole raamatupidaja, samuti ei nõuta temalt, et ta oleks midagi nii naeruväärset ja kohatut nagu moraalne kompass. Oma loomingus on kirjanik seadustest vaba. Aga oma elus, lugupeetud kohtunik, ei ole ta prii.” (lk 35)

“Nagu on lugu suurema osaga muusikast, mis mind sügavalt puudutab, ei kuulaks ma ka seda ealeski teiste seltskonnas, täpselt nagu ma ei laenaks kellelegi teisele raamatut, mida ma eriti armastan. Mul on seda piinlik tunnistada, teades, et see reedab mu iseloomus mingi olemusliku vajakajäämise või isekuse, ning ma olen teadlik, et see vaist on vastupidine enamikule inimestele, kelles kirg millegi vastu tekitab tahtmise seda tesitega jagada, testes samasugust kirge sütitada, ja et ilma sellise innuta ei oleks ma tänini kuulnud paljudest raamatutest ja muusikast, mida ma kõige rohkem armastan, eriti Opus 132 kolmandast osast, mis mulle ühel 1967. aasta kevadõhtul tuge andis. Ent kui ma olen kutsunud kellegi teise sellest osa saama, tajun alati omaenda naudingu paisumise asemel selle kahanemist, teosega tekkinud intiimse seose katkemist, privaatsfääri tungimist. Kõige hullem on see, kui keegi võtab kätte raamatu, mis on mind äsja kütkestanud, ja hakkab hooletult esimesi lehekülgi sirvima. ” (lk 38)

Kultuuritarbija60+
Maemaailm
Alleykass

Advertisements
 
Lisa kommentaar

Posted by &emdash; 22/10/2016 in loetud teosed, nicole krauss

 

Sildid: , , , ,

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: